V dnešnej dobe je často podceňované, aký široký dopad má vôňa na náš každodenný život.
Vôňa môže mať pozitívny vplyv na náladu, zníženie stresu, zlepšenie spánku, sebavedomie a fyzickú výkonnosť. Tým, že si viac uvedomujete aký vplyv môže mať na vás špeciálna vôňa, môžete byť schopní zlepšiť si svoje zdravie a tzv. well-being.
Vôňa nemá žiadny osobný význam, pokiaľ nie je spojená s niečím, čo má nejaký zmysel. Ihneď na úvod sa začne tvoriť spojenie nervov, kde sa prelína vôňa s emóciami. Kapacita pre vône i emócie je zakorenená v rovnakej sieti mozgových štruktúr limbického systému. Čuchové centrum spolupracuje priamo s časťou mozgu, ktorá sa podieľa na tvorbe nových spomienok. "Žiadne iné zmysly tento druh hlbokého prístupu nemajú".
Z praktického hľadiska to znamená, že budete môcť používať napríklad svoj čuch pre lepšiu pamäť. Schopnosť spomenúť si na informácie možno zlepšiť tým, že napr. inhalujete vôňu počas štúdia a potom stačí priniesť si fľaštičku esenciálneho oleja na skúšku.
Môžete tiež použiť vôňu milovaného človeka počas obdobia keď práve nie ste spolu. Experti navrhujú cítiť vôňu pripomínajúcu vám toho druhého, napr. použité tričko alebo kolínsku vodu. Vôňa vám môže naozaj vykúzliť osobu lepšie ako iba pri pohľade na fotografiu. Môžete cítiť osobu z vône.
Vzhľadom k intímnemu prepojeniu medzi vôňami a emóciami nie je prekvapujúce, že to čo jednému vonia, môže byť nepríjemné pre ostatných. Takže k voľbe vône do priestorov je nutné pristupovať opatrne. Vôňa musí byť taká, aby podčiarkla identitu a vyvolala emócie, ale zároveň musí byť zvolená tak, aby jej tón bol jemný, t.j. aby ju bolo aj nebolo cítiť.
Vône majú odlišné účinky na každého z nás.
** Anosmia-úplná strata čuchu často vedie k depresii. Ľudia s vážnou depresiou často vykazujú zníženú citlivosť na pachy.
Čuch má významnú súvislosť v spojení mysle a tela, ktorý môže byť využitý na zlepšenie tolerancie bolesti. Akákoľvek príjemná vôňa môže pôsobiť ako rozptýlenie a zdvihnúť náladu, napr. nedávne štúdie naznačujú, že sladká vôňa môže fungovať najlepšie. Sladké chute znižujú bolesť.
Svoj čuch teda môžete použiť aj na okamžité uvoľnenie. Vyberte si nejakú špecifickú vôňou a spojte ju s upokojujúcou meditáciou. Po niekoľkých sedeniach, bude vôňa sama vyvolávať pocit uvoľneného stavu aj keď nebudete mať čas na meditáciu.
Takže vôňa vám môže pomôcť k lepšiemu výkonu počas testu, efektívne zvládnuť bolesť, pomáha utvárať dojem na ostatných. Machová alebo drevitá vôňa vyžaruje pokoj, zatiaľ čo pižmová vôňa evokuje zmyselnosť.
Všeobecne Peppermint je povzbudzujúci. Vôňa mäty piepornej zvyšuje aktivitu v oblasti mozgu, ktorá nás prebudí v dopoludňajších hodinách. Výskum ukázal, že cvičenci bežia rýchlejšie a urobia viac klikov, keď sú vystavení príjemnej vôni. Skúste si dať pár kvapiek mätového oleja na zápästie.
Jazmín napomáha spánku. Posledné výskumy ukázali, že vôňa jazmínu vo vašej spálni vedie k pokojnej noci a väčšej bdelosti v nasledujúcom dni.
Všeobecne platí, že Levanduľa má relaxačný účinok. Dávkovanie levanduľovej vône môže znížiť srdcový tep. Použite vôňu pre odpočinok pred spaním alebo počas pracovných prestávok. Japonskí vedci zistili, že dávkovanie tejto vône napomáha predchádzať odpoludňajšiemu prepadu koncentrácie.
Vanilka napomáha k chudnutiu. Podľa posledných štúdií funguje ako náhrada potešenia zo sladkosti, ale bez kalórií. Samozrejme nedosiahnete účinok, ak máte prázdny žalúdok, pretože to by ste boli pravdepodobne ešte hladnejší. Avšak ak ste mali zdravý obed môže vôňa pomôcť obmedziť chuť na čokoládovú tyčinku.
Zdroj:
https://www.psychologytoday.com/articles/200711/the-hidden-force-fragrance
Uplatnenie v praxi
Počas leta môžete okúzliť klienta príjemnou vôňou čerstvej mäty a trstinového cukru v podobe vône Frozen Mojito či sladkej Piňacolady. Aplikáciou vône jablkovej štrúdle alebo práve upečeného babičkinho koláča zvýšite vaše tržby, pretože akonáhle klienti ich vôňu ucítia dostanú na ne chuť a k dezertu samozrejme patrí aj káva :-)
Naopak počas Vianoc môžete dávkovať do priestoru vôňu pomaranča a škorice, domácich cukroviniek či horkých mandlí (Delicatessen line).
V štúdii, kde bola dávkovaná vôňa levandule počas prestávky na pracovisku bolo zistené, že táto vôňa zabránila zamestnancom poklesu v ich výkone.
V Amerike už vedia, že vôňa čokolády či čerstvo upečeného chleba zvýši predaj v supermarketoch, zatiaľ čo v obchodoch Abercrombie & Fitch predávajú oveľa viac jeansov odvtedy, ako každé dve hodiny dochádza k dávkovaniu feromónov. Spoločnosť Sony je prevoňaná vôňou vanilky a mandarínky, hotelový reťazec Sheraton jazmínom, klinčekmi a figovníkom. Tiež realitní predajcovia už objavili účinnosť olfakterického marketingu: dom na predaj zvýši svoju hodnotu ak vonia čerstvo upraženou kávou a jablkovou štrúdľou.
V Taliansku máme napríklad klientov, ktorí si prevoňali každé poschodie hotela inou kvetinovou vôňou: jedno Magnóliou, ďalšie Bielou orchideou, Levanduľou a pod.
Priemyselná 2130/11
038 52 SUČANY
tel.: +421 434 220 057
fax.: +421 434 287 277
email: lorika@lorika.sk
www.arioso.sk
www.hygiena.sk